ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΤΟ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ ΠΑΠΑΕΥΘΥΜΙΟΥ ΧΑΡΟΥΛΑΣ ΤΗΣ Γ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΤΟ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Βρισκόμαστε στο μουσείο της Ακρόπολης , για την εκπαιδευτική εκδρομή που περιμέναμε με λαχτάρα και ενθουσιασμό , μαθητές και καθηγητές του 6ου εσπερινού ΓΕΛ που φοιτώ .Θέλουμε για άλλη μια φορά να θαυμάσουμε και να καμαρώσουμε από κοντά τους προγόνους μας .
Ξεκινώντας τα βήματα μας μέσα στο μουσείο και αντικρύζοντας τα πρώτα γλυπτά , άρχισα να νιώθω πάλι ότι κάτι λείπει .Ναι είναι αλήθεια .Επιτρέψτε μου να σας ξεναγήσω εγώ αυτήν την φορά , ξεκινώντας ένα ταξίδι από το παρελθόν , το έτος 1803 .
Τότε που η Ελλάδα και ολόκληρο το Ελληνικό έθνος ήταν υποδουλωμένο στην Οθωμανική Αυτοκρατορία , και μετρούσε 4 περίπου αιώνες σκλαβιάς. Ένας λαός εξαθλιωμένος χωρίς δικαιώματα και εθνική συνείδηση .
Το 1803 κάνει την εμφάνισή του ο Τόμας Μπρους 7ος κόμης του Έλγιν , Βρετανός διπλωμάτης πρεσβευτής της Βρετανίας στην Οθωμανική Κωνσταντινούπολη ,και στόχος του ήταν να διαπράξει ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα των αιώνων . Εντελώς καταχραστικά και εξαπατώντας τις Οθωμανικές αρχές , δηλώνοντας την επιθυμία του να καταγράψει η ότι άλλο είχε ισχυριστεί , κατόρθωσε να μεταφέρει από την Αθήνα στην Αγγλία το 1803 και το 1812 πολυάριθμα γλυπτά .Τα αφαίρεσε από τον Παρθενώνα , από τον Ναό της Απτέρου Νίκης , και από άλλους αρχαιολογικούς χώρους .
Αφαίρεσε γλυπτά αετωμάτων και των μετωπών που απεικονίζουν μάχες μεταξύ Λαπίθων και Κενταύρων , αλλά και της Ζωοφόρου του Παρθενώνα που κοσμούσε το ανώτερο τμήμα των τοίχων του σηκού του ναού σε όλο το μήκος τους . Ως εκ τούτου αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ½ από ότι απομένει από την διασωθείσα γλυπτική διακόσμηση του Παρθενώνα .
Αφαίρεσε επίσης αντικείμενα από άλλα κτήρια της Αθηναϊκής Ακρόπολης, το Ερέχθειο , τα Προπύλαια και τον ναό της Αθηνάς Νίκης . Πήρε περίπου τα μισά από τα γλυπτά του Παρθενώνα . Από τα υπόλοιπα δημιουργήθηκαν εκμαγεία σε γύψο .Το 1816 η αγγλική κυβέρνηση , αγόρασε από τον Έλγιν τα γλυπτά και από τότε βρίσκονται στο Βρετανικό μουσείο .
Πίστεψα ότι μόνο από το δικό μου μυαλό ξεπήδησαν αυτές οι σκέψεις , γύρισα και κοίταξα τους συμμαθητές μου και τους καθηγητές μου και στα δικά τους πρόσωπα ζωγραφίζονταν οι απορίες τους .
Γιατί αυτή η βέβηλη πράξη ;
Γιατί αυτή η λεηλασία ;
Είναι η κληρονομιά μας .
Μας τα άφησαν οι πρόγονοι μας .
Εκείνοι που γέννησαν την δημοκρατία .
Εκείνοι που έχτισαν το κέντρο των τεχνών
και έδωσαν τα σκήπτρα της φιλοσοφίας στην ανθρωπότητα .
Μας τα άφησαν στους Έλληνες στην Ελλάδα , σαν παρακαταθήκη για τις γενιές των ανθρώπων που θα ακολουθούσαν.
Στεκόμαστε όλοι αμήχανοι , σκαπτικοί και θλιμμένοι ανάμεσα σε ότι γλυπτά έχουν απομείνει από την λεηλασία . Από τον βουβό μας θρήνο μας έβγαλαν οι σταθερές και δυνατές φωνές τους . Εκείνα έχοντας συγχωρήσει το παρελθόν των ανθρώπων , διαμαρτύρονταν συμπληρώνοντας το ένα το άλλο , λέγοντας μας .
Διανύουμε τον 21ο αιώνα
Και είμαστε ακόμη μόνοι μας
Μην καθυστερείτε άλλο ;
Έ χετε αργήσει πολύ
Σας περιμένουν
Θέλουν να γυρίσουν πίσω και
Πρέπει να γυρίσουν πίσω .
Εδώ γεννηθήκαμε
Εδώ είναι οι ρίζες μας
Εδώ είναι η ζωή μας
Εδώ ανήκουμε .
Χαρούλα Παπαευθυμίου
Τ
Τα μάρμαρα του Παρθενώνα στο Βρετανικο Μουσείο