ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΤΟ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

ΕΡΓΑΣΙΑ  ΤΗΣ  ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ  ΠΑΠΑΕΥΘΥΜΙΟΥ  ΧΑΡΟΥΛΑΣ  ΤΗΣ  Γ   ΤΑΞΗΣ  ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ

 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ  ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ  ΤΗΣ  ΕΛΛΑΔΑΣ  ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΤΟ  ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ  ΜΟΥΣΕΙΟ

          Βρισκόμαστε στο μουσείο της Ακρόπολης , για την εκπαιδευτική εκδρομή που περιμέναμε με λαχτάρα και ενθουσιασμό , μαθητές και καθηγητές του 6ου εσπερινού ΓΕΛ που φοιτώ .Θέλουμε για άλλη μια φορά να θαυμάσουμε και να καμαρώσουμε από κοντά τους προγόνους μας .

          Ξεκινώντας τα βήματα μας μέσα στο μουσείο και αντικρύζοντας τα πρώτα γλυπτά , άρχισα  να νιώθω πάλι ότι κάτι λείπει .Ναι είναι αλήθεια .Επιτρέψτε μου να σας ξεναγήσω εγώ αυτήν την φορά , ξεκινώντας ένα ταξίδι από το παρελθόν , το έτος 1803 .

         Τότε που η Ελλάδα και ολόκληρο το Ελληνικό έθνος ήταν υποδουλωμένο στην Οθωμανική Αυτοκρατορία , και μετρούσε 4 περίπου αιώνες σκλαβιάς. Ένας λαός εξαθλιωμένος χωρίς δικαιώματα και εθνική συνείδηση .

        Το 1803 κάνει την εμφάνισή του ο Τόμας Μπρους 7ος κόμης του Έλγιν , Βρετανός διπλωμάτης πρεσβευτής της Βρετανίας  στην Οθωμανική Κωνσταντινούπολη ,και στόχος του ήταν να διαπράξει ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα των αιώνων . Εντελώς καταχραστικά και εξαπατώντας τις Οθωμανικές αρχές , δηλώνοντας την επιθυμία του να καταγράψει  η ότι άλλο είχε ισχυριστεί , κατόρθωσε να μεταφέρει από την Αθήνα  στην Αγγλία το 1803 και το 1812 πολυάριθμα γλυπτά .Τα αφαίρεσε από τον Παρθενώνα , από τον Ναό της Απτέρου Νίκης , και από άλλους αρχαιολογικούς χώρους .

       Αφαίρεσε γλυπτά αετωμάτων και των μετωπών που απεικονίζουν μάχες μεταξύ Λαπίθων και Κενταύρων , αλλά και της Ζωοφόρου του Παρθενώνα που κοσμούσε το ανώτερο τμήμα των τοίχων του σηκού του ναού σε όλο το μήκος τους . Ως εκ τούτου αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ½ από ότι απομένει από την διασωθείσα  γλυπτική διακόσμηση του Παρθενώνα .

        Αφαίρεσε  επίσης αντικείμενα από άλλα κτήρια της Αθηναϊκής Ακρόπολης, το Ερέχθειο , τα Προπύλαια και τον ναό της Αθηνάς Νίκης . Πήρε περίπου τα μισά από τα γλυπτά του Παρθενώνα . Από τα υπόλοιπα δημιουργήθηκαν εκμαγεία σε γύψο .Το 1816 η αγγλική κυβέρνηση , αγόρασε από τον  Έλγιν τα γλυπτά και από τότε βρίσκονται στο Βρετανικό μουσείο .

         Πίστεψα ότι μόνο από το δικό μου μυαλό ξεπήδησαν αυτές οι σκέψεις  , γύρισα και κοίταξα τους συμμαθητές μου και τους καθηγητές μου και στα δικά τους πρόσωπα ζωγραφίζονταν οι απορίες τους .

Γιατί αυτή η βέβηλη πράξη ;   

Γιατί αυτή η λεηλασία ;

Είναι η κληρονομιά μας .

Μας τα άφησαν οι πρόγονοι μας .

Εκείνοι που γέννησαν την δημοκρατία .

Εκείνοι που έχτισαν το κέντρο των τεχνών

και έδωσαν τα σκήπτρα της φιλοσοφίας στην ανθρωπότητα .

          Μας τα άφησαν στους Έλληνες στην Ελλάδα , σαν παρακαταθήκη για τις γενιές των ανθρώπων που θα ακολουθούσαν.

          Στεκόμαστε όλοι αμήχανοι , σκαπτικοί και θλιμμένοι ανάμεσα σε ότι γλυπτά έχουν απομείνει από την λεηλασία . Από τον βουβό μας θρήνο μας έβγαλαν οι σταθερές και δυνατές φωνές τους . Εκείνα έχοντας συγχωρήσει το παρελθόν των ανθρώπων , διαμαρτύρονταν συμπληρώνοντας το ένα το άλλο , λέγοντας μας .

Διανύουμε τον 21ο αιώνα

Και είμαστε ακόμη μόνοι μας

Μην καθυστερείτε άλλο ;

Έ χετε αργήσει πολύ

Σας περιμένουν

Θέλουν να γυρίσουν πίσω και

Πρέπει να γυρίσουν πίσω .

Εδώ γεννηθήκαμε

Εδώ είναι οι ρίζες μας

Εδώ είναι η ζωή μας

Εδώ ανήκουμε .

Χαρούλα Παπαευθυμίου

Τ

Τα μάρμαρα του Παρθενώνα στο Βρετανικο Μουσείο